
Sprzedaż warzyw i owoców w internecie
- Szczegóły
- Kategoria: Sprzedaż warzyw
Przed rokiem 2019 istniała pewna niechęć do kupowania i sprzedawania warzyw i owoców online. Klienci czuli się niekomfortowo, nie mając produktu fizycznie przed sobą, a niektórzy sprzedawcy nie postrzegali tego jako obszaru możliwości. Według badania "Sprzedaż internetowa warzyw i owoców w Europie" przeprowadzonego przez Freshfel Europe i OECD Fruits and Vegetables Scheme, trend kupowania świeżej żywności online jest sytuacją regionalną, która rozwinęła się głównie w Chinach (gdzie rośnie o 50% rocznie, a wartość rynku wynosi 60 mld euro), a trend ten jest podobny w Stanach Zjednoczonych. W Europie rynek sprzedaży warzyw i owoców online rozwija się znacznie wolniej.
Dlaczego Europa w sprzedaży warzyw i owoców w internecie jest w tyle za Chinami oraz USA?
Jakie wyzwania stoją przed sprzedawcami świeżej żywności?
Według badania, główne wyzwania stojące przed świeżą żywnością to:
- Infrastruktura detaliczna w Europie jest zaprojektowana z myślą o dużym zagęszczeniu sklepów i bliskości do konsumenta.
- Jednym z głównych wyzwań jest radzenie sobie z kosztami wysyłki, tak aby zakup warzyw i owoców nie był zbyt drogi.
- Gęstość sklepów i systemy płatności uniemożliwiają "dostawę tego samego dnia", co jest główną zaletą, jaką konsumenci rzeczywiście odnajdują w tym kanale.
- W przypadku zakupów świeżej żywności konsument czuje się bardziej komfortowo mając doświadczenie haptyczne (dotykając żywności).
Jednakże, ze względu na sytuację spowodowaną przez Covid-19, wiele krajów rozpoczęło proces przyspieszenia w swoich modelach kupowania i sprzedawania świeżych warzyw i owoców online. Według danych firmy konsultingowej IRI w Hiszpanii, wpływ korona-wirusa na dystrybucję spowodował wzrost zakupów online o ponad 100% w każdym tygodniu od rozpoczęcia kwarantanny, zwiększając się średnio o 21,6% w przypadku świeżej żywności w tygodniach od lutego do maja 2020 roku. Dla porównania, średni wzrost sprzedaży świeżych warzyw i owoców online przed pandemią wynosił 3%.
Modele zakupu i sprzedaży świeżych warzyw i owoców online są zróżnicowane i w zależności od kraju rozwijały się w różny sposób, przy czym tendencje są następujące:
- Belgia: handel w modelu B2B
- Francja: "drive through" / click and collect
- Niemcy: konsumpcja altruistyczna
- Hiszpania: Zielone sklepy spożywcze online / bezpośredni dostawcy z pola
Jak zwiększyć sprzedaż warzyw i owoców w internecie?
Nierozsądnie byłoby zignorować fakt, że handel warzyw i owoców online będzie się rozwijał. Dlatego tak ważne jest posiadanie planu działania w ramach przedsiębiorstwa.
- Digitalizacja procesów biznesowych: jeśli prowadzisz biznes związany z owocami i warzywami, zdigitalizuj swój katalog produktów, zaoferuj szczegółowe informacje na temat swoich produktów, logistyki, zamówień i dostaw.
- Oferuj przejrzystość swoim klientom: Aby przeciwdziałać brakowi wrażeń haptycznych, zrób zdjęcia swoich warzyw i owoców, które odzwierciedlają to, co otrzymają klienci, gdy je kupią. W ten sposób nawiązuje się więź zaufania między obiema stronami.
- Skorzystaj z narzędzi, które integrują to, czego potrzebujesz: każda firma jest wyjątkowa, więc możesz potrzebować importować swoje zamówienia w jednym miejscu lub może chcesz dostosować stawki jakie oferujesz klientom. Wszystko to jest możliwe i pozwoli Ci zaoszczędzić czas, który możesz wykorzystać w innych działaniach.